Subject: Vs: Küsimus seoses Prangli saare püsielaniku piletisoodustuse võimaldamisega Prangli liinil
From: "Raul Ilisson" <[email-masked]>
To: "AKI info"
Date: Thu, 27 Jun 2024 16:26:23 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Tänan vastuskirja eest.

Annan tagasisidet, et Viimsi valla õigusosakonna juhataja ei soovi võtta
riske teemas, milles ta pole päris kindel. Tundub, et keegi ei julge
otsustada ega vastutada. Selle asemel antakse tööülesandeid, mida ei ole
võimalik täita, nagu kõikidelt Prangli saare elanikelt nende isikukoodi ja
nime edastamiseks laeva operaatorile nõusoleku küsimine.

Hetkel on selgusetu, kuidas mina kõik Prangli saare 200+ elanikku üles
leian. Prangli saare elanike arv varieerub pidevalt. Suvekuudel
sõidusoodustuse saamiseks isikud, kes omavad saarel suvilat, kirjutavad
ennast Prangli saarele ning sügisel jälle välja.

Ma saan aru, et isikuandmeid tuleb nende kuritarvitamise eest vastavalt
käsitleda, sest see on meie kõigi huvides, aga kusagil on piirid. Eriti
siis, kui see hakkab avalike teenuste kvaliteeti mõjutama või seadusest
tulenevate põhiteenuste täitmist piirama. Nimelt Viimsi vald kehtestab
Prangli liini piletihinnad vastava määrusega, kus on sõidusoodustuse
sihtrühmad määratletud. Kas see ei ole täiendav argument? Määrust ei ole
võimalik täita, kui sõidusoodustust omavate isikute andmed ei ole Prangli
liini teenindava laeva operaatorile teada. Ttranspordiühenduse tagamine on
püsiasustusega väikesaarte seaduse § 3 p 4 alusel esmatähtis teenus, mille
tagamise eesmärk on nii riigil kui ka kohalikul omavalitsusel. Kuna
praegune küsimus on seotud püsiasustusega väikesaarte sõidusoodustuse
õigusega, millega mõjutatakse saare elaniku liikumist mandri ja saare
vahel, siis antud küsimus on kaudselt ka AKI teema.

Palun selget vastust, kas vald rikub mõnda sedust, kui edastab Prangli
liinil sõidusoodustuse saamiseks isiku isikukoodi Tuule Liinid OÜ-le?

Kuna ei nähtu, et AKI oleks nõuandev organ, siis järeldan, et oma
probleemile ma ei pruugi selget vastust ikkagi saada. Mistõttu vajab see
laiemat arutelu. Andmekaitseinspektsiooni põhimäärus § 10¹ sätestab, et
inspektsiooni nõukoja eesmärk on edendada isikuandmete kaitse ja avaliku
teabe alast arutelu, kaasates asjatundjaid ja avalikkuse esindajaid, ning
nõustada inspektsiooni. Palun infot, kellega ma võiksin nõukojast suhelda,
et inspektsioonini jõuaks info mööda õiget kanalit?

Kuna sõidusoodustust omavate isikute andmete õiguspärane edastamine on
jätkuvalt minu jaoks lahendamata, siis kuni lahenduseni ei suuda vald
tagada kõkidele Prangli saare püsielanikele sõidusoodustuse õigust. Et ei
tuleks üllatusena, siis informeerin, et Prangli saarel on tugev kogukond
ja varem või hiljem jõuab teema ilmselt ka meediasse. Loodan, et suudame
Prangli liinil sõidusoodustusega seotud isikuandmete edastamise küsimuse
koostöös operatiivselt lahendada.

Lugupidamisega

Raul Ilisson
merenduse vanemspetsialist
ehitus- ja kommunaalosakond
Viimsi vallavalitsus
+372 602 8708

 <http://www.viimsi.ee/> www.viimsi.ee

Saatja: AKI info <[email-masked]>
Saatmisaeg: neljapäev, 13. juuni 2024 16:11
Adressaat: Raul Ilisson <[email-masked]>
Teema: RE: Küsimus seoses Prangli saare püsielaniku piletisoodustuse
võimaldamisega Prangli liinil

Tere!

Võttes aluseks teie poolt väljatoodud informatsiooni, saame selgitada
järgmist.

Nagu isegi olete välja toonud, et räägib püsiasustusega  väikesaarte
seaduse § 3 p 4 omavalitsuse kohustustest tagada esmatähtsad teenused sh
transpordiühendus. Lisaks sätestab sama seaduse § 8 lg 1, et
transporditeenus käesoleva seaduse mõistes on ühendus erinevat liiki
transpordivahenditega väikesaare ja mandri või suursaare vahel ja lg 3, et
transporditeenust korraldatakse ühistranspordiseaduses sätestatud korras,
lähtudes väikesaare püsielanike liikumisvajadusest.

Inspektsioon ei ole küll pädev tõlgendama ühistranspordiseadust (ÜTS),
kuid näib, et  ÜTS § 19 lg 1 kohaselt korraldab avaliku teenindamise
lepingu alusel teostatavat liinivedu pädev asutus ja lõike p 5 ütleb, et
mh on pädevaks asutuseks valla- ja linnavalitsus bussi-, trammi-,
trollibussi- ning laeva-, väikelaeva- ja parvlaevaliikluses valla- või
linnasisesel sõitjateveol, samuti sõitjateveol liinil, mis küll ületab
valla või linna piiri, kuid mida käesoleva seaduse § 4 lõike 2 alusel
loetakse valla- või linnaliiniks, ning maakonnaliinil § 13 lõikes 3
nimetatud juhul.

ÜTS § 32 omakorda räägib sõidusoodustusest ja selle olemasolu tõendamisest
ning selgitab lõikes 1, et sõidusoodustus on teatava kategooria sõitjale
seadusega või seaduse alusel kehtestatud korras antud õigus:
  1) sõita ühissõidukis tasuta või osalise tasu eest;
  2) sõita ühissõidukis täishinna eest ning saada enne või pärast sõitu
osalist või täielikku rahalist hüvitist.

Ning lõikes 2, et sõidusoodustuse olemasolu saab tõendada:
  1) isikut tõendava dokumendiga;
  2) õpilaspiletiga;
  3) koolivälise nõustamismeeskonna tõendiga selle kohta, et põhikooli- ja
gümnaasiumiseaduse alusel on antud soovitus lapse koolikohustuse täitmise
alustamine edasi lükata.

ÜTS § 36 täpsustab avaliku teenindamise lepingu alusel teostataval
liiniveol kehtivad sõidusoodustusetega seonduvat ja selle lõikes 3 on
öeldud, et avaliku teenindamise lepingu alusel veeliikluses teostataval
liiniveol antakse Eesti mandri ning saarte ja väikesaarte vahelisel,
Saaremaa ja Hiiumaa vahelisel ning Saaremaa ja Saare maakonna
haldusterritooriumil asuvate väikesaarte vahelisel laeva-, väikelaeva- ja
parvlaevaliinil sõiduki ja selle haagise veol sõidusoodustust kuni 50
protsenti veo hinnast füüsilisele või juriidilisele isikule, kes on
veetava sõiduki registreerimistunnistuse kohaselt sõiduki omanik või
vastutav kasutaja ning kelle rahvastikuregistrijärgne elukoht või
äriregistrijärgne asukoht, samuti liini alg- või lõpp-punkt on nimetatud
saar või väikesaar. Sõidusoodustuse ulatuse kehtestab:
  1) kaugliinil ja maakonnaliinil
<https://www.riigiteataja.ee/akt/dyn=130062023104&id=128092015007;13009202
0006;105052021005> valdkonna eest vastutav minister määrusega;

  2) [kehtetu -  <https://www.riigiteataja.ee/akt/104072017002> RT I,
04.07.2017, 2 - jõust. 01.01.2018]
  3) valla- või linnaliinil valla- ja linnavolikogu määrusega.

Ehk siis kokkuvõtvalt näib eeltoodust, et vallal on õigus kui mitte lausa
kohustus väikesaare püsielanikule sõidusoodustust pakkuda ning selleks, et
kontrollida seda, kas mingi isik on mingi saare püsielanik või mitte, on
vallal õigus selleks ka isikuandmeid töödelda. Tõsi, sätted selles osas,
milliseid andmeid ja millises ulatuses vallal töödelda on õigus ning kas
ja millistel juhtudel vald neid kolmandate isikutega jagada võib, võiksid
isikuandmete kaitse üldmääruse norme arvesse võttes olla täpsemad, kuid
viidatud sätetest on siiski võimalik aru saada, et sõidusoodustuse
võimaldamiseks tuleb rahvastikuregistrijärgset elukohta kontrollida. Ent
nagu öeldud, annavad viidatud sätted vallale õiguse isikuandmeid
sõidusoodustuse määramiseks vajalikus ulatuses töödelda. Kuna aga lepingu
alusel teostab vedu ja kontrollib soodustuse olemasolu vedaja, siis on
nende andmete edastamine vajalik ka vedajale. Selleks tuleks andmevahetus
reguleerida valla ja vedaja vahel andmevahetuslepinguga, kus on kindlaks
määratud: milliseid andmeid vahetatakse, mis eesmärgiga, kes on vastutav
ja kes volitatud töötleja, milliseid tehnilisi ja muid vahendeid
kasutatakse andmevahetuseks, kuidas on tagatud andmete vahetamise ja
säilitamise turvalisus, kaua andmeid säilitatakse, millise regulaarsusega
andmeid vahetatakse, kuidas on tagatud andmetele juurdepääs jne. Silmas
tuleb pidada isikuandmete kaitse üldmääruse artiklis 5 sätestatud
aluspõhimõtteid. Näiteks tuleks hinnata, kas vedajale piisab
sõidusoodustuse kontrollimiseks isikukoodi edastamisest või on
ilmtingimata vaja ka isiku nime. Samuti võib kaaluda ka valla poolt hoopis
sõidusoodustust tõendava dokumendi väljastamist, millisel juhul puuduks
üldse vajadus andmeedastuseks.

Kuna pöördumisest ei nähtu, kas ka valla andmekaitsespetsialist ja/või
õigusosakond on püstitatud küsimusele oma hinnangu andnud ning milline see
oli, siis soovitame nendega kindlasti konsulteerida. Esiteks on valla
õigusosakond kindlasti pädevam valla tööd reguleerivate õigusaktidele
hinnangute andmisel ning teiseks peaks andmetöötleja ehk vald eelkõige ise
teadma kas ja millisel alusel ta mingeid isikuandmeid töödelda võib ning
kas tal on õigusaktidest tulenevalt õigus andmeid ka kolmandate
osapooltega jagada. Mõistagi saab inspektsioon siin kõhkluse korral nõuga
abiks olla, kuid esmane juriidiline analüüs tuleks läbi viia valla poolt.

Lõpetuseks olgu veelkord öeldud, et ülaltoodud selgitus on antud teie
poolt selgitustaotluses toodud teabe pinnalt ja selleks ei ole analüüsitud
konkreetse teenuse osutamisega seotud asjaolusid. Samuti ei ole
inspektsioon pädev andma siduvaid hinnanguid ja selgitusi VSaarS või ÜTSi
osas.

Loodetavasti oli meie selgitustest siiski abi ja täiendavate küsimuste
korral vastame hea meelega.

Heade soovidega

Andmekaitse inspektsioon

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

+372 6274135

Andmekaitse Inspektsioon

ERAELU KAITSE JA RIIGI LÄBIPAISTVUSE EEST

Tatari 39 | 10134 Tallinn | Eesti

 <https://www.linkedin.com/company/estonian-data-protection-inspectorate/>
LinkedIn I  <https://www.youtube.com/@andmekaitse> Youtube

 <https://www.aki.ee/>

From: Raul Ilisson < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Tuesday, May 14, 2024 12:39 PM
To: AKI info
Subject: Küsimus seoses Prangli saare püsielaniku piletisoodustuse
võimaldamisega Prangli liinil

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Tulenevalt püsiasustusega väikesaarte seadus (VSaarS) § 3 p 4 alusel on
riigi ja kohalike omavalitsuste eesmärgid püsiasustusega väikesaarte
haldamisel esmatähtsate avalike teenuste (politsei- ja päästeasutused,
joogivesi, post- ja elektronside, elektrivarustus, transpordiühendus,
alus-, põhi- ja keskharidus, sotsiaalabi) kättesaadavuse tagamine.

Vabariigi valitsus on määranud Prangli liinile reisiparvlaeva Wrangö
<https://www.riigiteataja.ee/akt/304052021009?leiaKehtiv>
https://www.riigiteataja.ee/akt/304052021009?leiaKehtiv Avaliku
teenindamise lepingu alusel opereerib reisiparvlaeva Wrangö OÜ Tuule
Liinid.

Prangli liini piletihinnad kehtestab Viimis vald. Piletite vastavust
(olemasolu, soodustused jms) kontrollib OÜ Tuule Liinid.

Lähtuvalt VSaarS § 3 eesmärkidest on vald määranud Prangli saare
püsielanikele piletihinna soodustused. Küsimus, kas vald tohib OÜ-le Tuule
Liinid (laeva operaatorile) edastada isiku eesnime ja isikukoodi, et
Prangli saare püsielanikul oleks võimalik saada reisiparvlaeval Wrangö
piletihinna soodustust? Info edastamine laeva operaatorile on vajalik,
kuna vastasel juhul ei ole Prangli saare püsielanikul võimalik saada
sõidusoodustust.

Lisan, et lähtuvalt VSaarS § 3 p 2 eesmärgist on sõidusoodustuse
kehtestamises saare elanike ja valla esindajate vahel Prangli rahvamaja
üldkoosolekul kokku lepitud. Koosoleku toimumisest on saare elanikke
saarevanema poolt avalikult FB Prangli saare uudised lehel informeeritud.

Lugupidamisega

Raul Ilisson
merenduse vanemspetsialist
ehitus- ja kommunaalosakond
Viimsi vallavalitsus
+372 602 8708

 <http://www.viimsi.ee/> www.viimsi.ee